03-06-2018

Skvalderkålsdeller

- Og så er de veganske.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommerferien nærmer sig - men er du klar til at slå hovedet fra? Eller rumsterer tankerne omkring hvordan næste skoleår skal struktureres, så fortvivl ikke. Frem til og med d. 15. juni er der ekstra rabat på KLAR-PARAT-SKOLESTARTs pakken. Og er du blogger eller har en facebook side, får du yderligere 500 kr. i rabat, hvis du deler denne søndags blogindlæg.

Næste uges skema finder du HER

Her rumsterer tankerne omkring næste skoleår også - og det har de sådan set gjort noget tid. Vores fællesskole om fredagen, hvor vi har fokus på ressourcer, skal udvides til at blive et grundlæggende tema for skoleåret. Derfor vil der bl.a. også komme diverse madopskrifter, som tager udgangspunkt i det der er lige udenfor døren. Det at lave mad af det man kan finde i naturen, kan anskues fra flere synsvinkler. For mig er det ganske simpelt en passion og en del af mit DNA. Så langt tilbage jeg kan huske, har jeg gået og spist alverdens blade, bær, græsstrå osv. Enten har jeg haft næse for hvad der ikke var giftigt eller også har jeg bare været heldig. Men da jeg uddannede mig til pædagog, var det helt oplagt at jeg valgte natur- og friluftsliv som mit valgfag. Det har givet mig et større kendskab til naturens ressourcer og derudover læser jeg alverdens bøger om det - og er nok lidt besværlig at have med på skovtur. For jeg skal lige snuse til en plante og har sikkert også en beholder eller pose med, hvor jeg skal samle f.eks. purløg.

Men der er også en hel særlig relevans for netop dette med at lave mad af naturens umiddelbare ressourcer, når man taler om hjemmeundervisning. Ofte når jeg snakker med folk som overvejer hjemmeundervisning, så er et af hovedtema'erne: 'hvad med økonomien?' For der er ingen økonomisk hjælp at hente når man hjemmeunderviser. Nogle kan selvfølgelig være heldige at kunne klare sig for én indtægt, andre er måske som jeg enlig forælder og har ikke den mulighed. Men uanset om det er det ene eller det andet der gør sig gældende, så er det klart at alting i livet har en pris. Derfor siger jeg heller ikke at hjemmeundervisning er den rette løsning for alle, for det kræver tålmodighed, eftertænksomhed og en accept af at være rig på tid - og ikke nødvendigvis på penge. Til gengæld er det min oplevelse at den tid jeg har med børnene og det indgående kendskab jeg har til dem aldrig ville kunne blive kompenseret af penge. Men det er et spørgsmål om holdning og værdier og jeg siger ikke at det ene er mere rigtigt end det andet.

Men hvis man synes det er fedt at lave eksempelvis skvalderkålsdeller, så er det jo bare win-win, men hvis dét bliver en af de sure ting, så skal man nok overveje en anden livsform.

Men altså her får du opskriften på:

VEGANSKE SKVALDERKÅLSDELLER

Ingredienser:

Vand
Kartoffelmel
Skvalderkål i rigelige mængder
Chiafrø (du kan også bruge rasp)
Kokosolie

Og så til opskriften:

Vand og kartoffelmel blandes til en mælkelignende væske. Mængden må du vurdere i forhold til hvor meget fars du vil have. Men lav bare rigeligt, for de smager også skønt som pålæg dagen efter evt. med guacamole ovenpå.

Så fylder du godt op med skyllede skvalderkål. Dernæst tager du en stavblender og blender til de alle er hakket til småstykker.

Så er det tid til chiafrø/rasp. Mens du stadig har stavblenderen tændt hælder du langsomt chiafrø/rasp i indtil farsen har den rette konsistens. Du kan vælge en fast konsistens, så børnene kan være med til at forme dellerne, men du kan også vælge en lidt tyndere konsistens, så du kan lægge farsen på panden med en ske.

Og så er det tid til stegningen. Tænd kogepladen på lidt under fuldt blus og læg en klat kokosolie på panden. Når olien er gennemsigtig er panden klar. Sørg for at der er olie på hele panden. Så lægges dellerne på. De skal ca. have 5 minutter på hver side, uden at blive sorte udenpå, så du må skrue op eller ned for blusset, for at få det til at passe. Men det kan stort set ikke gå galt, for der er ingen af ingredienserne der ikke kan spises rå, så når de er ved at være lysebrune på undersiden, så vender du dem.

Og så er det ellers bare igang med at spise. Jeg kan anbefale Tamari-sovs til - især hvis man har en i huset, som mener det er umuligt at leve uden kød. Tamari-sovsen, er en glutenfri version af soyasovs og giver en fin smag, som minder lidt om kød.

Resten af dellerne kan spises som pålæg på brød, gerne med guacamole ovenpå.

God appetit og læg evt. en kommentar.

Følg mig på Facebook