18-11-2020

Stigma

 

 

 

 ...en filosofisk tankestrøm

 


Hvad er en filosof, hvad laver en filosof, hvordan tænker en filosof og skal de bare være på tværs?

- og hvad vil det sige at være medlem af Mensa, Ja altså faktuelt betyder det at man har en IQ blandt de øverste 2% af verdens samlede befolkning - men hvad betyder det så og hvordan kommer det til udtryk?

 

Det er spørgsmål jeg af og til støder på - og hvorfor nu det. Svaret kan findes her og kan kort opsummeres som et udtryk for, at udover at jeg faktisk har en 3-årig grunduddannelse fra arkitektskolen, så er jeg:

  • Uddannet pædagog
  • Uddannet filosof med speciale i pædagogisk filosofi
  • Medlem af Mensa
  • Mor;
    • til flere børn end gennemsnittet (6 stk. ialt)
    • og så tilmed enlig mor
    • valgt at blive skilt 2 gange (og nej, jeg skal ikke afprøve om tredje gang er lykkens gang, jeg har tværtimod fundet ud af at af alle normative konstellationer er ægteskab bare endnu en, som jeg ikke finder mig tilpas i).
  • Bosat på en ø;
    • i den ikke-normative ende af øen (kan det nu have en betydning på en ø der er 3 kvadratkilometer, tænker du måske). ABSOLUT er svaret. Hvad jeg har hørt om mig selv, mine børn, mit liv, mit hus - af folk der enten aldrig har snakket med mig, aldrig har mødt mine børn, intet kendskab reelt har til mit liv, aldrig har været i mit hus - eller en kombination af disse - er vitterligt ikke småting. Og dog, mange af tingene er småting; men som man siger: "Mange bække små bliver til en stor å".

Du tænker måske; 'hvad siger hun nu der og brokker sig over' jo altså for lige at give et indblik i hvad vi snakker om, så kan jeg f.eks. fra småtingsafdelingen nævne spørgsmålet om hvad min søn hedder!!!

Jeg har flere, men den ene hedder Maximillian - eller det var da i hvert fald det hans far og jeg blev enige om, og det var da også det præsten sagde da han blev døbt. Det fremgår også af hans sygesikringsbevis osv.

MEN NEJ... sådan er det ikke, når man nu altid skal være på tværs af normen, så ved flertallet bare bedre, så i deres øjne hed han meget længe Max Emil. Jeg prøvede at sige at det ikke var tilfældet, men det kunne jeg godt glemme at komme igennem med. Og hvad betyder det så?

Tja for mig; at jeg konstaterer at de andre er mindre intelligente end mig; sandsynligheden for det er 98%, kva mit medlemskab af Mensa, så det er en billig omgang at konkludere det.

For min søn, som på det tidspunkt var i førskolealderen; ALVERDEN

Og DER kommer vi så frem til overskriften af dette blogindlæg; Stigma - stigmatisering.

Vi bryster os i Danmark af at vi lever i et demokrati - det er i den daglige samfundstale den eviggyldige sande vej. Men hvad betyder det at vi lever i det vi kalder et demokrati. Demokrati betyder folkestyre - magten ligger hos folket. Det tror jeg nu nok i den helt samfundsaktuelle debat at adskillige minkavlere vil sige at de har meget svært ved at se...

Men nuvel, magten ligger hos folket. 'Folket' hvem er det? 

Mange vil pr. refleks sige; jamen det er os alle sammen, nogle vil måske begrænse det til at det er alle stemmeberettigede. 

Allerede der opstår misforståelsen. Dem der har stemt på de partier der måske slet ikke kommer ind i folketinget har jo ikke nogen magt...

Så hvem er 'folket'?

'Folket' er flertallet, normen, det normative - de bestemmer. 

Og netop deraf opstår stigmatisering. 

Baggrunden for det er at alle der træder udenfor normen er en trussel mod 'folket' - magten. For hvis de ikke-normative trækker flere med sig, så forskyder magten sig, og derfor bliver man pr. definition uønsket af folket, når man ikke følger normen.

Uønsket af folket - nuvel:

Hvis vi lige tager det baglæns, hvem var det så 'folket' var. 

'Folket' er flertallet - flertallet har magten - det kommer i et demokrati til udtryk ved at det er flertallets synspunkt der bliver størst repræsenteret i regeringen, som udstikker lovene.

Det er dem vi bygger vores samfund på, påstår vi... altså lige indtil man enten hedder Inger Støjberg eller kommer i tanke om at afskaffe et helt erhverv; minkerhvervet...

Men det er vel godt at flertallet også er repræsenteret størst i regeringen tænker du velsagtens.

Tjaa, er det dét?

Har du spurgt dig selv om hvad det omvendte ville betyde?

 

Når jeg har arbejdet som pædagog synes jeg ikke det vigtige har været at påpege normen, den fremgår jo tydeligt af 'massen'. Det der ofte er vigtigt i arbejdet som pædagog, og som er et nok noget fortærsket udtryk i den offentlige debat, når det kommer til opdragelsen af børn i skoler og daginstitutioner er; inklusion.

At inkludere dem der står udenfor normen.

Men er det så det der foregår i daginstitutionerne; godt spørgsmål - hvad oplever du i den sammenhæng?

Det jeg oplever, når forældre kontakter mig for rådgivning eller sparring vedrørende overvejelser omkring hjemmeundervisning, er at det er meget ressourcestærke mennesker, som har turdet tage det valg at se deres barns behov fra barnets synspunkt - også når det betyder at man må gå imod normen.

Jeg oplever ofte at jeg mest af alt hjælper forældrene til at se deres eget standpunkt ud fra en samfundsanalyse, så de forstår de mekanismer der får dem selv til at tvivle, selvom alt indeni dem, godt ved hvad der er det rigtige.

 

Og så lige et NB, til seneste skud på stammen af ting jeg forventes ikke at vide som mor og hjemmeunderviser, med den begrundelse at jeg ikke udgør 'folket':

Hvilket klassetrin min søn går i!!!

- hvis du spørger mig, som er hans mor, som hjemmeskoler ham, som har hjemmeskolet ham siden skolepligten trådte i kraft for ham, så går han i 4. klasse

Hvis du spørger 'folket', så går han i 3. klasse.

Citat:

"Og hvad betyder det så?

Tja for mig; at jeg konstaterer at de andre er mindre intelligente end mig; sandsynligheden for det er 98%, kva mit medlemskab af Mensa, så det er en billig omgang at konkludere det.

For min søn...; ALVERDEN

Og DER kommer vi så frem til overskriften af dette blogindlæg; Stigma - stigmatisering."

 

Følg med på Facebook